csütörtök, március 08, 2007

Interjú / Gire

Először is: boldog Nőnapot minden Nőnek!
Egyúttal megragadnám az alkalmat, hogy virág helyett a Hammer 2007. márciusi számának Gire interjújából kimaradt cuccal kedveskedjek Nektek, vagy legalábbis, ahogy a klasszikusok mondják: "mindenkinek, aki szereti". :)
A kérdéseimre Kátai Tamás válaszolgatott.
Gire
Érdekes lehet, hogy mit jelent, hogy Gire, és hogy kell ejteni... :)
„Á, nem olyan érdekes, nem is jelent semmit, ez csak egy ilyen hülyeség, nincs semmi értelme. Még én akkor nem voltam a zenekarban, akkor még lehetett ilyet, azóta csend van, rend és fegyelem, hehe. Fakultatív a kiejtése, akinek ahogy esik.”

Sok versedben érezni a múlt utáni vágyódást, klipjeidben is gyakran felbukkannak régi fotók. Mi ez végül is?
„Érdekelnek a régi dolgok, az idő maga, és ez a Gire-on kívül is igaz. Ezért kezdtem el fotózni is. De a folyamatos hátranézés kártékony dolog, óvakodom tőle. Csak hétvégi hátranéző vagyok, az íze kedvéért.”
Hogy látod: mit lehet a múltból átmenteni, ebben a mai világban alkalmazni? (Netán megelégszel a múltba révedéssel, az emlékek újra átélésével?)
„A múltat mindig bevonja egyfajta patina, akármilyen színű is, de olyan biztos hogy nem, amilyen akkor volt, ezért csalóka. Fogalmam sincs mi az, ami a mai viszonyok között jól tudna működni a régmúltból, változik minden és azt hiszem, így is van ez rendjén.”

Az őzek futása kapcsán kérdezem: van mód a rég elhunytakkal érintkezni? Volt már, hogy odaátról üzentek, sugalltak, segítettek, vagy csak gondoltak rád? Egyáltalán: miért pont őzek?
„Nem tudom, nekem nem volt ilyen élményem. A klipben a nagymamám és a testvérei gyerekkori fotóját használtam és abban a házban készült, ahol ő lakott, meg most én is, de semmi. Az őzeket szeretem, kedves állatok, az ártatlanságot, a tisztaságot és a múltat szimbolizálják ebben a kis dalban.”

GireEmlítetted, hogy az ex-VHK-s Grandpierre Attilától is kaptál dicsérő üzenetet. Túl azon, hogy ez nagy elismerés, lesz más hatása is?
„Egy barátom Iwiw-en átküldte neki a Nádak, erek klipjét és az nagyon megfogta. Elküldte a Vágtázó Csodaszarvas CD-t, cserébe a Gire albumért. Nekünk ez tényleg hatalmas elismerés, a VHK-t minden idők legnagyszerűbb magyar bandájának tartom, fölötte álltak mindennek, az az ősi energia, lendület, életerő megközelíthetetlen. Más hatása nem hiszem hogy lesz, azon kívül hogy utána két hétig csak mosolygtam.”

Úgy hallom, más zenekarnak is készítesz majd klipet...
„Úgy volt, hogy lesz egy klip a Casketgardennek is, de a nyersanyaggal gond volt, most nem is tudnék foglalkozni vele, ezer dolgom van. Közben szerveznek egy fotókiállítást is megint, de az szerencsére még odébb lesz.”
És mit vársz úgy egyébként 2007-től?
„Szép hosszú őszt.”
Szólóalbum, Thy Catafalque, újabb verseskötet: melyik készül, s milyen lesz?
„Nem tudom, ami jön. Kicsit újra a dalírásra kellene koncentrálni, az hiányzik. A többi meg jön vele.”