kedd, február 05, 2008

FreshFabrik / Oláh Szabolcs

A mostani (2008/02-es, nr. 201) Hammerben megjelent FreshFabrik interjú kimondottan és csakis Oláh Szabira vonatkozó részei nem kerültek be a lapba, de elég érdekesek, úgyhogy itt elolvashatók.

Szabi, Te rengeteg különféle projectben részt veszel, szerepelsz a Macskafogó musical-ben, megasztárosoknak írsz zenét, stúdiózol, producerkedsz, grafikus munkáid vannak. Hogy fér ennyi minden az idődbe?
„Mivel a FreshFabrik a lényeg, és azzal is csak nő a tennivaló, egyre nehezebben… Úgy 7-8 éve rock-metal - mi más :) - zenekarok demo-, majd lemezfelvételeivel kezdtem (az Eclipse “Ageless” EP-je volt az első!), de mára már teljes crossover zenei őrületté vált a Nordic Music, amit még a Freezer-es Stofival közösen alapítottunk anno. A grind-core-tól a Macskafogó musicalig (nem az új rajzfilm!) az autentikus cigány népzenén át szinte mindent csináltam / csináltunk már más-más szerepkörökben. Hol hangmérnök, hol zenei producer, hol dalszerző, vagy éppen hangszerelő, illetve session-zenész. Nagyon sokat lehet így tanulni, tapasztalatot szerezni, hogy még érettebb, kiforrottabb és eredetibb dolgokat tudjon az ember hozni a saját produkciójába, a FreshFabrik-ba. Ma már egyébként produkciós stúdióvá illetve céggé nőtte ki magát a dolog, a webdesign, grafika mellett főleg dalszerzés, hangszerelés és zenei produceri munka a fő profil, amit 2 éve már Leventével és Bécivel is együtt nyomunk. Legutóbb Rúzsa Magdi lemezére írtunk dalt, és Puskás Petit sikerült megnyerni a "progresszív rock 'n' roll-nak". (nevet)
Rengeteg olyan dolgot készítünk külön-külön, sőt most már legtöbbször együtt, amiről az emberek álmukban sem gondolnák, hogy mi vagyunk mögötte, de jobb is ez így, mi ebben a minőségünkben nem törünk pillanatnyi bulvár babérokra. Bárkinek írunk dalokat, de a legfontosabb szempont amellett, hogy számunkra vállalhatóak legyenek, hogy az előadó is magáénak érezze.”

Az is érdekelne, hogy a Haelo-t miért hagytad ott?
"A kérdésedre a válasz akár egy külön kis cikket is megtölthetne :), de röviden talán annyit érdemes az egészről tudni, hogy a zenekart én nem hagytam ott. Ez valamiért így alakult akkor, egy erős (személyi, zenei) átalakuláson ment át a Haelo, az eredeti after@all tagság nagyobb része – Rafi bőgős és Jani szintis, akikkel a mai napig tartjuk a kapcsolatot, zenélgetünk – is azidőtájt távozott véglegesen. Azért sajnáltam a dolgot, mert Krisztiánnal (gitáros) jó volt zenélni, főleg hogy a végén már csak ketten szereztük a dalokat, és úgy éreztem, az én zenei világomat, gondolataimat is hűen tükrözi – mint a produkció énekese, gitárosa, hangmérnöke, producere, mindenese, talán ez nem is volt meglepő. Azt hiszem a Haelo (after@all) zeneiségét, szellemiségét még akaratlanul is viszem tovább. A zenekar neve is örökre hordozza már az enyémet :) (Oláh visszafelé Halo, ami eredetileg lett volna)"

És a Megasztár milyen hatással volt a pályádra?
"Örülök, hogy a részese lehettem, minden csúcspontjával, buktatójával, tanulságával együtt is, még ha sokan nagyon negatívan állnak is hozzá, ami bizonyos szinten érthető. Még jobban örülök, hogy abszolút sikerült a műsorban és főleg az utána következő turnén is önmagamat adni mind zeneileg, mind emberileg, és ahogy az ábra is mutatja, csak megmaradtam a kaptafánál, sőt...
Az egyik poén, hogy Levente először nem is tudta, hogy én a műsorban szereplek, és eleinte aggódott, de aztán látta, hogy nem vagyok az a kifejezett bulvárhuszár... Nálam mindig csak a zenéről szólt minden, egyébként ezért sem nagyon tudtak velem mit kezdeni, vagy akár eladni. Ki akartam próbálni magam, és kapcsolatokat építeni, ami sikerült is. Nagyon sok érdekes, értékes embert, zenészt ismerhettem meg ez időszak alatt. Ami nem sikerült, hogy szerettem volna "keményíteni" a műsoron. :) A ‘80-as évek döntőjén például a Faith No More Epic-jét nyomtam volna, csak hát nem lehetett..."